Ga naar de inhoud

De visie van Liesbeth

Ruim 100 dagen bij Careander... Een terugblik!

Het voelt alsof ik al lang bij Careander werk, maar 1 november 2022 was toch echt mijn eerste werkdag. Met veel energie en zin in de nieuwe uitdaging die voor mij lag, ging ik die bewuste dinsdag op weg naar Garderen. Daar maakte ik kennis met mijn nieuwe collega’s tijdens een ‘heisessie’ van het MT. 

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

De visie van Liesbeth

Ruim 100 dagen bij Careander... Een terugblik!

Het voelt alsof ik al lang bij Careander werk, maar 1 november 2022 was toch echt mijn eerste werkdag. Met veel energie en zin in de nieuwe uitdaging die voor mij lag, ging ik die bewuste dinsdag op weg naar Garderen. Daar maakte ik kennis met mijn nieuwe collega’s tijdens een ‘heisessie’ van het MT. 

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Het was geen doorsnee start van een inwerkperiode, maar wel een hele waardevolle start van mijn loopbaan bij Careander. Na een kennismakingsrondje stond de aanscherping van de Strategische Koers op de agenda. Mijn voordeel was dat ik als nieuweling vooral mocht luisteren, vragen stellen en observeren hoe er binnen het MT werd samengewerkt. Visies werden gedeeld, stevige discussies gevoerd, vragen gesteld en conclusies getrokken. Een intensieve dag waar een flinke stap is gezet in het verder uitwerken van de Strategische Koers. Geïnspireerd en nieuwsgierig naar hoe deze dag verder opvolging zou krijgen, ging ik naar huis.  

Inmiddels zijn wij ruim 4 maanden verder en kan ik oprecht zeggen dat ik het echt naar mijn zin heb bij Careander. In mijn rollen als bestuurssecretaris en bestuursadviseur begin ik steeds meer mijn draai te vinden. Ook het samenwerken met collega’s van het MT, teammanagers en met de collega’s op het Servicebureau krijgt steeds meer vorm. Hierdoor krijg ik steeds meer en beter zicht krijg op de thema’s die binnen Careander spelen, wat er goed gaat, waar de uitdagingen zitten en hoe ik vanuit mijn functie een bijdrage kan leveren.

Denk hierbij aan het verder ontwikkelen en uitrollen van de Strategische Koers maar ook het uitwerken van beleidsnotities en reglementen voor onder andere de Bestuurder en de Raad van Toezicht.  

Wat ik erg leuk vind, en ook zeer waardeer, is wanneer collega’s van andere locaties op het Servicebureau in Harderwijk zijn en even binnenlopen. Op die manier heb ik al heel wat collega’s beter leren kennen. Zo krijgen namen een gezicht en functietitels inhoud.  

Inmiddels heb ik een aantal locaties bezocht en daar met cliënten en collega’s gesprekken gevoerd over de afgelopen jaren van en bij Careander. We deelden verwachtingen over de toekomst, lachten met elkaar en hebben van mens tot mens kennisgemaakt. Ik hoop in de komende maanden nog meer locaties te bezoeken om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van wie Careander is en wie de cliënten en collega’s zijn.  

Kwaliteit doe je samen!

In mijn loopbaan heeft samenwerken en het continu verbeteren van kwaliteit altijd een centrale rol gespeeld. Mijn uitgangspunt daarbij is dat je als team en als organisatie alleen de kwaliteit  kunt verbeteren wanneer je dat samendoet. Sterker nog, ook in mijn persoonlijke ontwikkeling heb ik ervaren dat ik het nodig heb dat anderen mij een spiegel voorhouden, feedback kunnen en willen geven en ook bereid zijn om mij te steunen in mijn ontwikkeling.  

Wat mij heel specifiek is opgevallen dat er binnen Careander veel ruimte is voor de stem van de cliënt, dat is lang niet overal zo en daar zijn wij trots op. Bij Careander verdient elke cliënt de hoogste kwaliteit van zorg, behandeling en begeleiding. Wij kunnen dat alleen waarmaken als daarin alle disciplines binnen Careander samen optrekken en bereid zijn om met en van elkaar te leren en elkaars deskundigheid in te zetten.

Dit komt wat mij betreft heel goed tot uitdrukking in de ondertitel van het nieuwe Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028: “Met lef en moed samen werken aan kwaliteit. Uit liefde voor de mens”. Het Zorgakkoord met de verschillende kanslijnen én dit Kwaliteitskompas zijn richtlijnen die we toepassen om de Strategische Koers van Careander nog verder aan te scherpen.  

Leestip: het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028 | Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (vgn.nl). Hier vind je de originele versie van het Kwaliteitskompas. Een versie in makkelijke taal met informatie over de bouwstenen in het Kwaliteitskompas en diverse handreikingen die er onderdeel van zijn. 

Mijn doel is na mijn eerste 100 dagen duidelijk. Met lef en moed samen werken aan kwaliteit… Uit liefde voor mensen! 

Hartelijke groet,  

Liesbeth ten Have
Bestuurssecretaris / Bestuursadviseur