Muziekactiviteiten op
De Schuilplaats
Het verhaal van Erna
21 mei 2024
Elke woensdagochtend en vrijdagmiddag verzorgt Erna bij De Schuilplaats een muziekactiviteit voor de groepen. Daarnaast werkt ze ook op de ZML-school De Lelie als muziekdocente. “Ik ben opgeleid als muziekdocent. Via via hoorde ik dat er binnen Careander een vacature was voor muziekbeleving. Ik heb gesolliciteerd en werk hier nu al vele jaren met plezier!”
Muziekactiviteiten op
De Schuilplaats
Het verhaal van Erna
21 mei 2024
Elke woensdagochtend en vrijdagmiddag verzorgt Erna bij De Schuilplaats een muziekactiviteit voor de groepen. Daarnaast werkt ze ook op de ZML-school De Lelie als muziekdocente. “Ik ben opgeleid als muziekdocent. Via via hoorde ik dat er binnen Careander een vacature was voor muziekbeleving. Ik heb gesolliciteerd en werk hier nu al vele jaren met plezier!”
0341 46 78 20
Plezier beleven met elkaar, terwijl de deelnemers gestimuleerd worden om al hun zintuigen te gebruiken, is de insteek van Erna tijdens de muziekactiviteit. “Ik geniet enorm van het effect dat muziek op de cliënten heeft.” De groepsgerichte aanpak zorgt ervoor dat er samen muziek wordt gemaakt. Muziek ondersteunt cliënten om contact te maken met anderen. Een eenvoudig lied zoals “Twee emmertjes water halen” wordt door vrijwel iedereen herkend. “De mensen slaan hun ogen op en beginnen te stralen.”
Het belang van herkenning
De muziekactiviteit omvat zingen, bewegen en samen spelen op instrumenten. Zowel nieuwe activiteiten als herhaling zijn belangrijk. “Je merkt het direct wanneer cliënten beginnen te lachen; dan herkennen ze een lied of een muziekstukje. Ik heb een map met liedjes met aansprekende plaatjes. De cliënten herkennen aan het plaatje welk nummer het is. Deze zet ik al klaar voordat ze binnenkomen, wat duidelijkheid en rust geeft.” Erna introduceert regelmatig nieuwe muzieknummers of bewegingsactiviteiten. “Soms slaat het aan, soms niet, en dan laat ik het los. Sommige nummers zijn letterlijk blijvertjes en komen in de vaste map met speelstukjes en liedjes.”
Het instuderen van een lied, activiteit of muzieknummer is voor de cliënten een leerproces. De cliënten leren om te spelen op een trommel en hoe ze stokken moeten vasthouden. Ze worden aan het werk gezet. “Ik ben voortdurend bezig hen te prikkelen op een fijne, vrolijke manier, zodat ze meedoen en actief worden.”
Beweging
Sommige cliënten kunnen niet goed lopen, maar bijna iedereen kan bewegen. “Soms gebruiken we de ruimte om te dansen, maar soms bewegen we gewoon op de stoel. Ik zoek altijd naar een manier om te bewegen, want beweging is belangrijk.” Sommige cliënten kunnen al heel goed meespelen op een instrument, terwijl anderen beter zijn in zingen. Het lukt goed om iedereen actief mee te laten doen en te laten genieten op zijn of haar eigen manier.
Bij speciale feestdagen of gelegenheden, zoals Koningsdag of het WK-voetbal, past Erna het programma aan. “Ik houd rekening met de seizoenen en wat actueel is. We maken dan gebruik van speciale materialen, zoals vlaggen en kleding, en spelen muziek die daarbij hoort.” Zo blijven de cliënten aangesloten bij hun omgeving en weten ze wat er leeft en speelt.
Opbouw en opzet
Erna hanteert een vaste opbouw voor het programma. “Als de cliënten weten wat er gebeurt, zijn ze meer betrokken en leren ze meer van de muziekactiviteit. We beginnen vaak met het zingen van bekende nummers, waarna ik iets nieuws introduceer. Bijna elke activiteit wordt opgezet als een complete beleving. Erna maakt gebruik van voorwerpen en handpoppen die de tekst van het liedje ondersteunen, evenals geuren en materialen die de zintuigen prikkelen. Denk aan de wind door je haren en het ritselen van bladeren in de herfst, of aan toeters en slingers bij feestelijke gelegenheden.”
De muziekactiviteiten en De Schuilplaats zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het samenspel tussen de groepen en Erna’s aanpak zorgt voor herkenning en vooral veel vreugde.