Ga naar de inhoud

Het verhaal van Emiel bij het Servicebureau

“Werken geeft mij een goed gevoel. Ik zie namelijk heel duidelijk het resultaat”

18 juli 2024

Elke dinsdag en donderdag werkt Emiel op het servicebureau van Careander. “Ik vind het werken op het servicebureau heel leuk”, vertelt hij enthousiast. “Ik heb een eigen takenlijst. Daar werk ik namelijk goed mee. We starten de dag altijd met een kopje koffie en nemen dan de takenlijst door. Soms zijn er namelijk ook dagen die anders gaan dan normaal.

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Het verhaal van Emiel bij het Servicebureau

“Werken geeft mij een goed gevoel. Ik zie namelijk heel duidelijk het resultaat”

18 juli 2024

Elke dinsdag en donderdag werkt Emiel op het servicebureau van Careander. “Ik vind het werken op het servicebureau heel leuk”, vertelt hij enthousiast. “Ik heb een eigen takenlijst. Daar werk ik namelijk goed mee. We starten de dag altijd met een kopje koffie en nemen dan de takenlijst door. Soms zijn er namelijk ook dagen die anders gaan dan normaal.

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

 

Naast het werken op het Servicebureau, werkt Emiel ook in een restaurant. “Daar werk ik in de avond. Maar ik wilde graag meer overdag werken. Dat heb ik aangegeven bij Petra en Jeroen, mijn begeleiders.” Zij kwamen in contact met de jobcoaches over welke mogelijkheden er voor Emiel waren. Susanne: “we hebben kennisgemaakt en dat was een heel fijn gesprek. Samen besloten we dat Emiel zou starten bij het Servicebureau.”

Zelfstandig wonen en werken

Emiel, die zelfstandig woont bij de Rotonde, is blij met de hulp van zijn begeleiders. “Ik woon nu al 14 jaar zelfstandig, dankzij hen”, vertelt hij. “Ze helpen mij met naar het werk gaan, maar heel veel kan ik ook zelf regelen. Ik heb een agenda waar ik alles in afvink wat ik op een dag moet doen: naar werk lopen, vuilnis weggooien, schoonmaken en de was doen. Zelf de regie hebben is fijn. De begeleiding kan via een speciale app zien wie er naar werk is. Dat is fijn, want ik hoef dan niet elke keer te zeggen dat ik ga. Ook heb ik een sleutel, zodat ik zelf naar werk kan gaan en weer terug kan komen.”

Op het Servicebureau is Emile bezig met allerlei verschillende taken. “Ik help met schoonmaken, opruimen en bijvullen. Mijn favoriete taak is het bijvullen en ook het schoonmaken. Daar zie je het resultaat goed van. Het koffieapparaat vind ik nog lastig. Samen met Susanne kijken we hoe ik dat wel voor elkaar kan krijgen.” Als de werkdag erop zit of het is tijd voor weekend, zit Emiel niet stil. “Ik ga op pad met mijn maatje Frank of Abby, Zumba met een clubje van de Rotonde of Crossfit met mijn vader en helpen bij het eten koken. Het helpen met koken vind ik leuk, want ik help graag mensen.

Slim werken dankzij handige trucjes

Susanne, jobcoach van Emiel vertelt: “Elke week kom ik langs bij Emiel. Hij zorgt dat er altijd een kopje thee staat. Dat is Emiel. Met de hulp van GMD5 gaat het werken hier echt heel goed. Plaatjes maken voor Emiel een hoop duidelijk. Het helpt bijvoorbeeld met de thee aanvullen. Want om welke smaken gaat het? Hoeveel zakjes moeten er in het doosje? Dit tekenen we uit zodat hij precies weet wat er nodig is. De dames op kantoor zijn ook erg belangrijk voor Emiel. Joke is op dinsdag het aanspreekpunt en Mirjam op donderdag. Zij dragen dit echt en dat is heel fijn.”

“De takenlijst hebben we in het begin steeds aangepast en bijgeschaafd, maar nu zijn we bezig met een vaste routine”, vervolgt Susanne. “We starten met een aantal taken en breiden dat steeds meer uit. Het gaat steeds sneller en je ziet echt vooruitgang.” Samen hebben Emiel en Susanne verschillende trucjes bedacht om goed te kunnen werken. “Om 11:55 gaat er een wekker”, vertelt Emiel. “Zo weet ik dat ik naar beneden moet omdat ik dan achter de intercom zit.” We hebben handige trucjes bedacht om fijn te kunnen werken.”

Een kijkje in de werkdag van Emiel

IMG_0257
IMG_0243
IMG_0225
IMG_0249
IMG_0261