Ga naar de inhoud

Een nieuwe uitdaging: het opstarten van een jongeren groep

Een nieuwe uitdaging: het opstarten van een jongeren groep

15 mei 2025

Alicia, persoonlijk begeleider bij De Schuilplaats, is vanaf het eerste moment bij de groep De Kameleon betrokken. De Kameleon is een nieuwe groep binnen De Schuilplaats met een duidelijk doel: jongeren een plek bieden waar ze zich kunnen ontwikkelen met leeftijdsgenoten. Tegelijkertijd biedt het ook een veilige plek om de overgang naar volwassenenzorg te maken.

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Een nieuwe uitdaging: het opstarten van een jongeren groep

Een nieuwe uitdaging: het opstarten van een jongeren groep

15 mei 2025

Alicia, persoonlijk begeleider bij De Schuilplaats, is vanaf het eerste moment bij de groep De Kameleon betrokken. De Kameleon is een nieuwe groep binnen De Schuilplaats met een duidelijk doel: jongeren een plek bieden waar ze zich kunnen ontwikkelen met leeftijdsgenoten. Tegelijkertijd biedt het ook een veilige plek om de overgang naar volwassenenzorg te maken.

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

“Toen de Kameleon werd opgezet, dacht ik meteen: dit is iets voor mij”, zegt Alicia. In het begin twijfelde Alicia of ze de stap zou wagen, maar haar manager moedigde haar aan. “Waarom doe je het niet?” was de vraag die haar over de streep trok. Vanaf dat moment was ze volop betrokken bij de inrichting en de opzet van De Kameleon.

Van inrichten tot een team opzetten

Het opzetten van een nieuwe groep vraagt veel werk. Alicia vertelt hoe ze het lokaal moest inrichten, met aandacht voor details zoals kleuren, vloeren, en ook de indeling van de ruimte.

“Je moet echt rekening houden met de jongeren. Wat past bij hen? Hoe zorg je voor een rustige omgeving, zodat ze zich kunnen concentreren terwijl je ook voor vermaak wil zorgen.” Alicia had veel verschillende zaken tegelijk op haar bord, maar dat maakte het voor haar juist interessant. “De Kameleon moest niet alleen een fysieke ruimte worden, maar een plek waar jongeren zich welkom voelen en zich kunnen ontwikkelen.”

Nieuwe dynamiek: jongeren en ouders betrekken

Wat de Kameleon ook uniek maakt binnen de Schuilplaats is de andere manier van werken. “We werken hier met kinderen die op een gegeven moment de stap maken naar volwassen dagactiviteiten. Dat is heel anders dan de activiteiten op een orthopedagogisch dagcentrum. Ze maken de stap naar een andere fase van hun leven,” legt Alicia uit.

Samenwerking en ontwikkeling

De Kameleon is nog in ontwikkeling, maar Alicia vindt het belangrijk om samen met haar collega’s en de verschillende disciplines constant te overleggen en door te ontwikkelen. “We werken ontwikkelingsgericht en stemmen alles af op de behoeften van de jongeren,” zegt Alicia.

Alicia geeft een voorbeeld van de 1-op-1 zorg die ze bieden: “We kijken per jongere waar hij of zij staat in hun ontwikkeling en hoe we dat kunnen stimuleren.” Dat gaat bijvoorbeeld van motorische oefeningen tot het werken aan taalvaardigheden met de logopedist, of het gebruik van de VIBE, een communicatieapparaat dat de jongeren helpt om zich beter uit te drukken.”

Beweging en beleving als basis

De Kameleon biedt meer dan alleen zorg op het gebied van gedrag en communicatie. Beweging en belevingsgerichte activiteiten zijn belangrijke onderdelen van het programma. “Beweging is belangrijk voor de jongeren. We gaan naar de motoriekzaal en doen daar activiteiten die hen bijvoorbeeld helpen om hun motorische vaardigheden te verbeteren,” vertelt Alicia. Daarnaast wordt er ook veel gewerkt met theater en muziek. “In de winter bijvoorbeeld creëren we een winterse sfeer met sneeuwpoppen, geuren en muziek, zodat de jongeren actief betrokken worden bij hun omgeving,” zegt ze.

De dynamiek van een groeiende groep

Wat Alicia opvalt, is hoe de dynamiek verandert zodra er een nieuwe jongere bij komt. “We zijn gestart met twee jongeren, maar breiden stap voor stap uit. Dit zorgt voor nieuwe interacties en ook ander gedrag”, legt ze uit.

De jongeren moeten zich aanpassen aan de groep en leren omgaan met elkaar. “Het is een rollercoaster van emoties en ontwikkelingen. Het vraagt veel van de jongeren, maar ook van ons als team,” zegt Alicia. Ze benadrukt het belang van communicatie, zowel met collega’s als met ouders. “Het is belangrijk om in overleg te blijven en iedereen op de hoogte te houden van de voortgang.”

Classboard: de verbinding met ouders

Een nieuw hulpmiddel dat Alicia en haar team gebruiken, is Classboard. Dit is een digitale tool die ouders inzicht geeft in de dagelijkse activiteiten van hun kinderen. “Het is fijn om ouders op deze manier te betrekken bij de voortgang van hun kind. Ze kunnen zien wat er gebeurt en hoe hun kind zich ontwikkelt,” zegt Alicia. Dit maakt de zorg laagdrempeliger en zorgt voor een betere samenwerking tussen ouders, jongeren en zorgprofessionals.