Ga naar de inhoud

Tekentaal geeft kinderen een stem

Het maakt zichtbaar wat kinderen moeilijk kunnen zeggen

26 augustus 2025

Demi werkt op De Schutse en liep stage bij groep Blauw. In deze groep zitten kinderen die niet kunnen praten of moeilijk kunnen aangeven wat ze voelen. Tijdens haar stage deed Demi onderzoek samen met Brenda Alst-Schut, de externe tekentherapeut van Centrum Natuurlijk en Praktijk Eigenwijze 

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Tekentaal geeft kinderen een stem

Het maakt zichtbaar wat kinderen moeilijk kunnen zeggen

26 augustus 2025

Demi werkt op De Schutse en liep stage bij groep Blauw. In deze groep zitten kinderen die niet kunnen praten of moeilijk kunnen aangeven wat ze voelen. Tijdens haar stage deed Demi onderzoek samen met Brenda Alst-Schut, de externe tekentherapeut van Centrum Natuurlijk en Praktijk Eigenwijze 

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Demi vertelt: “Ik kwam in contact met tekentaal en merkte dat het niet gaat om hoe mooi iets eruitziet, maar om wat het tekenen zelf laat zien. Je werkt echt van binnenuit.” 

Tekenen als communicatie

Samen met de tekentherapeut bedacht Demi tekenopdrachten die één-op-één met de kinderen werden uitgevoerd. Zo werd het lichaam van de kinderen omgetrokken op groot papier. Daarna mochten de kinderen vrij tekenen op dat papier. 

De reacties waren heel verschillend. Sommigen keken eerst rustig naar hun eigen vorm, terwijl anderen juist op het papier gingen springen. “Dat zegt iets over het lichaamsbesef,” legt Demi uit. “Eén kind liep eerst voorzichtig om de tekening heen en begon daarna met het zetten van strepen rond de keel. De tekentherapeut legde uit dat dit erop kan wijzen dat er een behoefte is om zich uit te spreken.” 

Later verschenen er zonnetjes in de tekeningen. “In het begin was het alleen een cirkel met een streep. Stap voor stap hebben we geoefend, en nu lukt het om zelf een zon te tekenen. Zo’n zon staat vaak voor: ik wil gezien worden.” 

Wat tekentaal laat zien

De kinderen deden meerdere tekensessies tussen februari en juni. Demi zag duidelijke veranderingen in de tekeningen. “In het begin waren sommige tekeningen druk, met dikke strepen en veel beweging. Dat paste bij kinderen die zich nog onveilig voelden. Later, toen ze beter in hun vel zaten, werden de lijnen vloeiender en ronder.” 

Ook merkte Demi dat tekenen rust gaf. “Je zag dat kinderen echt kalmer werden tijdens het tekenen. Frustratie leek af te nemen. Dat was mooi om te zien.” 

Delen met collega’s

De uitkomsten deelde Demi tijdens een presentatie aan collega’s van groep Blauw en therapeuten van De Schutse. De reacties waren positief. “Het was super om te merken dat anderen ook het belang zagen van tekentaal. En dat de analyse van de tekentherapeut goed aansloot bij hoe collega’s de kinderen zien.” 

Toekomstplannen

Demi blijft bij Careander werken: twee dagen in Zeewolde en twee dagen ambulant. In september geeft ze samen met de tekentherapeut opnieuw een workshop tijdens de scholingsdag. Ze hoopt dat meer collega’s kennismaken met de kracht van tekenen. 

In de toekomst wil Demi graag een opleiding in tekentherapie volgen. “Ik wil mijn collega’s nog beter kunnen uitleggen wat tekentaal kan betekenen. Ik zie mogelijkheden om tekenen in te zetten bij ontwikkelingsdoelen. Bijvoorbeeld door het kind de ruimte te geven zich in beeld uit te drukken, en via kleur, vorm en beweging zichtbaar te maken wat het kind nodig heeft, en hoe we daarbij kunnen aansluiten.  

Demi kijkt met trots terug op haar onderzoek. “Het mooiste vond ik dat kinderen zich durfden te laten zien. Niet in woorden, maar op papier. Tekentaal heeft hen geholpen om zich uit te drukken – en ons om hen beter te begrijpen.”