Ga naar de inhoud

Netwerkbijeenkomst
Careander een succes

19 maart 2024 · actueel

 

Het was een avond vol inspiratie bij Careander locatie, Het Trefpunt in ’t Harde. Jobcoachcliënten van Careander uit de regio ’t Harde en Elburg werken bij een diverse groep bedrijven en organisaties. Een afvaardiging van deze bedrijven en organisaties waren aanwezig en de avond had een duidelijk doel: ervaringen delen en elkaar inspireren.

Ervaringen

Erik Ruis, werkzaam voor de gemeente Elburg, vertelt over zijn werk. Wat doet hij om voor iedere bewoner van Elburg een passende werkplek te vinden binnen de gemeente. Daarvoor heeft hij bijvoorbeeld korte lijnen met de consulenten en jobcoaches van Careander. Die samenwerking heeft voor beide kanten een meerwaarde, cliënten krijgen een mooie werkplek, goede begeleiding én waar mogelijk de kans om te groeien en soms door te stromen naar gedeeltelijk betaalde banen.

Een succesverhaal dat gedeeld wordt is het verhaal van Dani. Hij heeft zijn plek gevonden bij Smaakmeesters. Smaakmeester is een bedrijf dat maaltijden verzorgt voor bedrijven en particulieren en na verschillende plekken in het bedrijf heeft  Dani zijn plek gevonden. Deze goede plek en samenwerking is er, mede dankzij, de open ontvangst van  Linda Draaijer en haar team. Het geheim achter Dani’s succes bij Smaakmeesters volgens Linda? Het continue aanwezig zijn en de ruimte geven om te groeien, terwijl ze trouw blijven aan zichzelf als bedrijf.

Ervaringen van Careander

Tijdens de avond deelt Erwin Blok, jobcoach bij Careander, een overzicht van de uiteenlopende werkplekken. Maar ook vertelt hij meer over de wijze waarop ze worden ondersteund bij hun werkplekken. Het laat zien dat er volop mogelijkheden voor cliënten zijn om in te stromen, te ontwikkelen en door te stromen.

Tips volgens de methodiek
Geef me de 5

Omgaan met mensen met een beperking of autisme kan uitdagingen geven, zeker als het niet je dagelijks werk is.  Christine de Jeu is deskundige Geef me de 5 bij Careander en geeft een inspirerende uitleg over de methodiek. Duidelijke taal en het maken van concrete afspraken zijn hierbij essentieel. Christine illustreert met voorbeelden hoe deze methodiek toegepast kan worden in de communicatie met jobcoachcliënten.

Gerben de Graaff, teammanager werk- en dagactiviteiten, kijkt uit naar de mogelijkheden om het netwerk verder te versterken. Daarmee kunnen nog meer mooie werkplekken voor cliënten gerealiseerd worden.