
“We bieden een unieke werkervaring bij Allround”
Alie over haar werk als Begeleider bij Allround en Trefpunt
19 februari 2025
Bij Allround, een fabriek waar zonweringen worden geproduceerd, werken cliënten van het Trefpunt. Alie, begeleider bij Allround en Trefpunt, vertelt over hoe deze samenwerking tot stand is gekomen en wat het betekent voor de cliënten.

“We bieden een unieke werkervaring bij Allround”
Alie over haar werk als Begeleider bij Allround en Trefpunt
19 februari 2025
Bij Allround, een fabriek waar zonweringen worden geproduceerd, werken cliënten van het Trefpunt. Alie, begeleider bij Allround en Trefpunt, vertelt over hoe deze samenwerking tot stand is gekomen en wat het betekent voor de cliënten.

0341 46 78 20
Drie jaar geleden begon de samenwerking tussen Trefpunt en Allround Zonwering. Alie vertelt: “Wilma, één van onze collega’s, nam contact op met Allround Zonwering toen we op zoek waren naar uitbreiding van de werkzaamheden. Dat sprak hen wel aan. In eerste instantie kregen we losse onderdelen aangeleverd bij het Trefpunt om daar te bewerken. Totdat Allround aangaf dat het praktischer zou zijn om onze medewerkers op locatie te laten werken.”
“We hebben hier onze eigen ruimte om in te werken om zo volledig mee te draaien met de fabriek. Dat geeft een gevoel van betrokkenheid en eigenwaarde,” vervolgt Alie. “Sommige cliënten werken zelfs in de fabriek zelf. Tegelijk hebben we hier de ruimte om de groep een prikkelarme omgeving te bieden, want daar is ook behoefte aan.”
Iedereen doet waar hij of zij goed in is
Bij Allround krijgen cliënten de kans om in hun kracht te staan. “Iedere cliënt heeft zijn eigen talenten en voorkeur qua werkzaamheden,” vertelt Alie. “Johan vouwt bijvoorbeeld graag doosjes, wat in de zomer een perfecte taak is. In de winter is dat minder nodig, dus kijken we naar alternatieve werkzaamheden. Het doel is om iedereen iets te laten doen waar ze goed in zijn en zich prettig bij voelen.”
Lutein werkt bij Allround Zonwering: “Ik ben hier op een open dag geweest. Dat was een leuke dag, dus ik wilde hier wel werken.”
Het aanbod aan taken is groot: van eenvoudige repetitieve handelingen tot complexere technische klussen zoals invetten en afstellen. “Niet iedereen houdt van dezelfde werkzaamheden, dus we zorgen ervoor dat er altijd iets passends is. Hierdoor zie je dat cliënten groeien in hun vaardigheden en zelfvertrouwen.”
Groei en ontwikkeling
In de afgelopen drie jaar heeft Alie een duidelijke ontwikkeling gezien, zowel bij de cliënten als in de samenwerking met de fabriek. “De snelheid en kwaliteit van het werk dat we leveren is toegenomen,” zegt ze trots. “We zijn gestart met een klein aantal taken en hebben dit uitgebreid naar een hele map met stapsgewijze instructies en foto’s. Inmiddels hebben we meer dan 21 verschillende werkzaamheden die cliënten zelfstandig of onder begeleiding kunnen uitvoeren.”
De toevoeging van een stagiair en extra collega’s biedt nog meer mogelijkheden. “Het is fijn om meer handen te hebben, zodat we meer aandacht aan de cliënten kunnen besteden. Dit geeft ruimte om nieuwe vaardigheden aan te leren en extra begeleiding te bieden wanneer dat nodig is.”
Blik op de toekomst
De samenwerking tussen Allround en het Trefpunt blijft in beweging. Alie droomt van een nog efficiëntere werkplek. “Het zou geweldig zijn als we met behulp van een tablet precies kunnen zien welke taken nodig zijn en waar de materialen staan. Zo kunnen we onze processen verder verbeteren en blijven groeien.”
Met plannen om verder uit te breiden en nieuwe technologieën te integreren, kijkt Alie met vertrouwen naar de toekomst. “Het mooiste van dit werk is dat we niet alleen bijdragen aan het productieproces, maar vooral aan het geluk en de ontwikkeling van onze cliënten.”