Ga naar de inhoud

Vragen van verwanten

Op zoek naar de geschikte woon- of dagbesteding voor onze cliënten

Wonen en werken op een plek die bij jou past. Dat willen we allemaal, zo ook de cliënten binnen Careander. Dat is waar de consulenten zich voor inzetten. “De juiste plek vinden is een puzzel die je als consulent samen met de cliënt en zijn omgeving legt”, vertelt Lean Visscher, consulent bij Careander. Maar hoe ziet deze zoektocht eruit en wat betekent het als je consulent bent binnen Careander? Onze consulenten vertellen!

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

Vragen van verwanten

Op zoek naar de geschikte woon- of dagbesteding voor onze cliënten

Wonen en werken op een plek die bij jou past. Dat willen we allemaal, zo ook de cliënten binnen Careander. Dat is waar de consulenten zich voor inzetten. “De juiste plek vinden is een puzzel die je als consulent samen met de cliënt en zijn omgeving legt”, vertelt Lean Visscher, consulent bij Careander. Maar hoe ziet deze zoektocht eruit en wat betekent het als je consulent bent binnen Careander? Onze consulenten vertellen!

Vragen? Neem contact met ons op
0341 46 78 20

 

Het team van consulenten bestaat uit zes personen, verdeeld over de drie clusters en elk met hun eigen focus op volwassenen of kind & jeugd. Het team is actief bezig met aanmeldingen voor dagbesteding of wonen, maar ook bij veranderende ondersteuningsvragen. Ze signaleren daarnaast ontwikkelingen in de markt en proberen hier dan ook op in te spelen. Het netwerk van scholen, gemeenten, collega’s, organisaties en cliënt ondersteuners zijn voor de werkzaamheden van groot belang. Anneke Bolhuis, consulent regio Noord: “Kortom, een veelzijdig takenpakket.”

Ruimte om te pionieren

“We krijgen als team ook te maken met nieuwe ontwikkelingen in de zorg,” vertelt Anneke. “Als consulenten krijgen we binnen Careander de ruimte om te pionieren en nieuwe initiatieven op te zetten.” We zijn dan ook betrokken bij het beleid en de implementatie van deze ontwikkelingen. Het is mooi om te zien hoe zo’n initiatief zich door ontwikkelt in de praktijk. Zo zijn we als team altijd op zoek naar mogelijkheden en kansen om de beste zorg te bieden aan de cliënten.”

Op zoek naar de beste plek

Binnen het team is maatwerk standaard. “Elke situatie is uniek en we onderzoeken alle mogelijkheden”, geeft Lean, consulent regio Noord aan. “We starten iedere vraag met wie ben jij en wat zou je graag willen. Het is een zoektocht waarbij het van belang is zoveel mogelijk beschikbare informatie te verkrijgen en daar dan de meest passende oplossing bij te vinden. Soms komen cliënten al met specifieke wensen of kennis over bepaalde locaties, maar soms moeten we helemaal opnieuw beginnen en begeleiden we de verwant bij het aanvragen van indicaties en het maken van keuzes. Dan geven we advies welke organisatie wel kan helpen bij de hulpaanvraag.”

Anneke voegt toe: “Om de juiste plek te vinden, werken we met verschillende mensen samen, zoals de verwant, begeleider en orthopedagoog. Als consulent stemmen we continue af met de betrokkenen. Is de juiste plek gevonden, dan stappen wij uit het proces wanneer de cliënt een passende plek heeft. Maar wanneer er iets verandert in de ondersteuningsvraag, kunnen wij opnieuw betrokken worden. Bijvoorbeeld als er een hogere WLZ indicatie nodig is of een andere woon- of werkplek.”

Solistisch werken binnen een team

Het team staat bekend om zijn samenwerking en collegialiteit. Hoewel ze vaak solistisch werken of in duo’s, is er altijd contact en overleg. “We stemmen zaken met elkaar af, delen kennis en proberen creatief te denken om oplossingen te vinden voor complexe situaties”, vertelt Anneke. “Daarvoor zetten we een breed netwerk in met contacten bij scholen, cliëntondersteuners, gemeentes en andere disciplines. Hierdoor schakelen we de juiste persoon in voor hulp en advies. Andere organisaties weten ons ook te vinden. Zo is er nu een cliënt voor een overbruggingsperiode bij ’t Schild op de interne dagbesteding.”

Vergroten van het netwerk en de naamsbekendheid

Naast het vinden van de juiste plek voor de cliënten, heeft het team nog een ander belangrijk doel. “We zetten ons ook in om de bekendheid van Careander te vergroten en de organisatie te vertegenwoordigen naar buiten toe. Daardoor is netwerken een groot onderdeel van ons takenpakket.”

Het team consulenten kijkt naar alle mogelijkheden om de cliënten zo goed mogelijk te ondersteunen. “Dat maakt ons werk gevarieerd en dat is juist zo leuk. Ook vinden we het belangrijk dat onze collega’s binnen Careander ons weten te vinden met hun vragen”, zeggen Lean en Anneke.