
Van vraag naar plek: consulenten Aart en Jeroen over hun werk bij Careander
Een goede plek voor iedereen
18 juni 2025
“Je trekt op met een (potentiële) cliënt en zijn netwerk en zorgt ervoor dat iemand een passend aanbod krijgt op zijn of haar zorg en begeleidingsvraag. Daarmee zijn de cliënt en diens verwanten het beste geholpen. Als dat is bereikt, hebben wij ons werk als consulent goed gedaan,” zegt Aart van Beuzekom.

Van vraag naar plek: consulenten Aart en Jeroen over hun werk bij Careander
Een goede plek voor iedereen
18 juni 2025
“Je trekt op met een (potentiële) cliënt en zijn netwerk en zorgt ervoor dat iemand een passend aanbod krijgt op zijn of haar zorg en begeleidingsvraag. Daarmee zijn de cliënt en diens verwanten het beste geholpen. Als dat is bereikt, hebben wij ons werk als consulent goed gedaan,” zegt Aart van Beuzekom.

0341 46 78 20
Als consulenten zijn Aart van Beuzekom en Jeroen Berkhof het eerste aanspreekpunt voor cliënten en hun verwanten bij Careander in de regio rondom Ede.
Aart: “Bij een eerste kennismaking probeer je als consulent de vraag van een cliënt en zijn verwant helder te krijgen. Waar is iemand naar op zoek? Wat zijn de voorwaarden en wat is het zoekgebied? En heeft iemand de juiste (IWLZ) indicatie of WMO beschikking? Daar probeer je dan een passend aanbod voor te vinden.”
Samenwerking in de regio
“Soms is een woonplek niet (meer) passend. De orthopedagoog is hierin leidend en samen wordt een woonprofiel opgesteld. In een woonprofiel staat de zorgvraag, mate van nabijheid of grootte van de locatie. “Een nieuwe plek kan binnen Careander zijn, maar ook kunnen we gebruik maken van ons netwerk. Door samen te werken met collega zorgaanbieders en gebruik van elkaars expertise te maken, kan het soms zijn dat we een plek vinden bij een andere zorginstelling.”, vertelt Jeroen.
Aart: “Wat wij bijvoorbeeld anders doen dan andere zorginstellingen is dat wij eerst een rondleiding aanbieden op één of meer locaties, en dan bespreken we in overleg met de cliënt en zijn cliëntvertegenwoordiger of de locatie of plek inderdaad de beste keuze is. Een rondleiding op locatie geeft een grote meerwaarde, cliënten en verwanten zien het gebouw, de appartementen en kunnen de sfeer op een locatie proeven.
Jeroen vult aan: “Op onze locaties voor werk en dagactiviteiten is er direct plek, evenals voor jobcoach en ambulante ondersteuning. Voor de meeste woonlocaties zijn er wachtlijsten. Ondanks deze wachtlijsten kan het soms toch zo zijn dat een cliënt een goede plek aangeboden kan krijgen.
Indicaties
Een onderdeel van het werk als consulent is indicaties aanvragen bij het CIZ. Careander voorziet in plekken van cliënten met een VG 03, 04, 05, 06 en 08 voor wonen en dagbesteding. Voor cliënten met een VG 07 heeft Careander geen afspraken met het zorgkantoor, cliënten met dit zorgprofiel kunnen daarom niet bij Careander geplaatst worden.
Ervaring
Binnen Careander zijn er mooie kansen om door te stromen naar een andere functie of locatie. zowel Jeroen als Aart werken al langere tijd bij Careander en hebben expertise meegenomen vanuit hun eerdere werkplekken. Aart was teamleider en Jeroen persoonlijk begeleider op een woonlocatie. Samen met een team van zes consulenten worden alle regio’s van Careander verzorgt.
Consulenten zijn voor korte tijd intensief betrokken bij een cliënt en het netwerk. Wanneer ze in zorg komen is de betrokken locatie verantwoordelijk “Het is leuk als je weer op een locatie komt en wordt herkend door een cliënt. Zij zijn dan zo blij dat ze op de juiste plek zitten. Daar doe je het voor, een passende plek voor iedereen.” zegt Aart.