“Werken met en voor vakmensen: daar word ik blij van”
Hjalmar Wels, Manager Financiën & Informatievoorziening vertelt
27 maart 2024
“Werken in de zorg voelt als thuiskomen. Het is een omgeving waarin vakmanschap en menselijkheid samenkomen, en daar word ik elke dag blij van”, vertelt Hjalmar Wels, Manager Financiën & Informatievoorziening (F&I). Hij maakte bijna vier jaar geleden de stap naar de zorg en wist al snel dat dit een goede keuze voor hem was.
“Werken met en voor vakmensen: daar word ik blij van”
Hjalmar Wels, Manager Financiën & Informatievoorziening vertelt
27 maart 2024
“Werken in de zorg voelt als thuiskomen. Het is een omgeving waarin vakmanschap en menselijkheid samenkomen, en daar word ik elke dag blij van”, vertelt Hjalmar Wels, Manager Financiën & Informatievoorziening (F&I). Hij maakte bijna vier jaar geleden de stap naar de zorg en wist al snel dat dit een goede keuze voor hem was.
0341 46 78 20
Hjalmar Wels is manager Financiën en Informatievoorziening (F&I) en werkt sinds 1 januari bij Careander. In deze rol is hij ook MT lid. Tijdens zijn eerste weken binnen Careander staat kennismaken centraal. Hij ontmoet de teams die hij leidt, en ook de verschillende locaties en teammanagers. “Tijdens deze gesprekken luister ik goed naar wat er gezegd wordt en tegelijkertijd let ik op wat ik zie in de organisatie zodat ik dit aan elkaar kan koppelen.”
Bouwen aan Careander
Hij gelooft in het belang van scherpe processen, juiste kennis en effectieve systemen. “Als deze radars goed in elkaar passen, maken we echt vooruitgang,” aldus Hjalmar. Dankzij zijn jarenlange ervaring in zowel de commerciële als de zorgwereld heeft hij ontdekt dat de rol als generalist hem goed ligt. “Ik zie dat er binnen Careander veel specialisten werken. Het is aan mij om dat te verbinden, koers te bepalen, het overzicht te behouden en prioriteiten te stellen. Kortom: het team faciliteren. Dat past bij mij. Dus daarin zijn we echt een match.”
Hij heeft zichzelf en het team duidelijke doelen gesteld binnen Careander: het professionaliseren van mensen, processen en systemen. Met als uiteindelijk doel het vereenvoudigen van het werk voor alle medewerkers binnen Careander. “We hebben als Careander een hoop hulpmiddelen in huis. Het is de kunst om deze ook zo maximaal mogelijk te gebruiken. Daar ga ik mee aan de slag, want daarmee maken en houden we de zorg en Careander als geheel toekomstbestendig”
Generalisten en specialisten
De rol binnen Careander sprak hem onder andere aan vanwege de mogelijkheid om ook zelf nieuwe dingen te ontdekken. Hij krijgt veel ruimte om te verkennen en te analyseren, maar heeft tegelijkertijd een duidelijk besef van zijn eigen grenzen: “Er komt een moment dat een specialist nodig is, en daar stop ik.” Hij benoemde hier, dat dit een goed voorbeeld was van hoe de pijler van de Koers ‘ontwikkelingsgericht’ ook goed toepasbaar was voor hem. “Ik krijg de kans om een verbindende factor te zijn vanwege mijn kennis en vaardigheden als leidinggevende; daar kijk ik enorm naar uit.”
“Vrijheid en verantwoordelijkheid geven en daar de balans in vinden binnen het team. Dat beschrijft mijn werkwijze. Elk team opereert anders en die eigenheid wil ik behouden.”
Dromen en doelen
“Dit jaar willen Hjalmar en zijn team de processen verbeteren, zodat deze efficiënter en gemakkelijker werken voor onze medewerkers en beter bijdragen aan ‘leefwereld centraal’. als F&I willen we de medewerkers ondersteunen waar nodig en tegelijkertijd hun administratieve en ICT-taken verminderen. Dit vraagt wel om discipline van onze teams, maar het zal leiden tot een betere werkomgeving voor iedereen.” Een ding is duidelijk voor Hjalmar: er is hart voor de cliënt en de medewerkers binnen zijn team. “We hebben een klein team dat continue kijkt hoe ze de vertaling kunnen maken van ICT en Finance naar het zorgveld. De uitdaging is om ons vakgebied naar hen te brengen, op een duidelijke en begrijpbare manier. We hebben elkaar namelijk nodig. Dat is een mooie opdracht om samen aan te werken.”